Olen ollut huomaavinani tietyn säännönmukaisuuden siinä, kuinka uudet trendit tunkevat sähkövimpaimiin kaupallisella puolella. Kun uusia ominaisuuksia kaupallistetaan, kaupallistaminen joko epäonnistuu tykkänään tai sitten se saadaan alkuun jollain prototyypillä, joka tuottaa joillekin ihmisille "hei, mageeta" -fiiliksen. Tärkeää on, että uusi keksintö vetoaa niihin ihmisiin, joilla on sen verran ylimääräistä rahaa, että he pystyvät maksamaan erityistuotteiden ostamisesta. Yleensä uudessa [teknologia]ssa ei ole sinänsä mitään kallista, vaan hinta tulee siitä, että sen myyntivolyymi ei ole vielä tarpeeksi iso.
Kun sitten konseptin toimivuus on osoitettu tarpeeksi suurella ihmisjoukolla, sitä aletaan vasta muokata sopivaksi suurille kuluttajamarkkinoille, ikään kuin kenen tahansa käyttöön. Eri firmat tekevät teknologiasta omat toteutuksensa ja useimmiten kilpailevat hinnalla, eivät parannuksilla. Silti nämä halpisversiot ovat usein paremmin suunniteltuja, sujuvampia ja yllätyksettömämpiä kuin kalliit prototyyppinsa. Tämä on se vaihe, jossa uutta teknologiaa minun näkökulmastani oikeasti kannattaa ostaa.
Apple näyttää olevan hyvä siinä, että se toistuvasti osaa lanseerata tuotteita, jotka tekevät vaikutuksen törsääviin ihmisiin. Hyviä tuotteita ne usein ovat, en sitä kiellä; eivät vain niin hyviä kuin niiden perässä tulevat halpavalmistajien vastaavat tuotteet, eivätkä missään nimessä hintansa väärtejä. Tällaisten firmojen on varmaankin syytä tuntea ylpeyttä siitä, että onnistuvat kaupallistamaan kaikenlaista hienoa ja tyylikästä, mutta varsinaista hyvää työtä silti tekevät mielestäni ne firmat, jotka pystyvät tuottamaan laadukkaat tuotteet halvalla.
[kategoria: mv-mielipide]