(toiminnot)

hwechtla-tl: Reflektiivinen peliteoria: viime muutokset

Keksin tämän ''Peliteoria'' tutkii [peli]tilanteita.

Tämän termin keksin ihan itse. ''Peliteoria'' tarkoittaa sen tutkimista, mitä kannattaa tehdä tilanteessa, jossa (1) on valittavana yksi useasta vaihtoehdosta, (2) valinnat johtavat lopputuloksiin, joista jokaisen "arvo" tiedetään, (3) valintoja tekee useampi kuin yksi ns. älykäs agentti, (4) lopputulosten "arvo" on erilainen eri agenteille.

''Täydellisen informaation'' pelissä siirrot ovat täysin järjestettyjä siten, että jokaisella agentilla on käytössään täydellinen historia kaikkien agenttien tähänastisista siirroista tehdessään valintoja. ''Epätäydellisen informaation'' pelissä osa valinnoista on "yhtäaikaisia" (loogisessa, ei välttämättä ajallisessa mielessä), eli niiden tekijät eivät voi tietää toistensa valintoja tehdessään omia valintojaan. Lisäksi peli voi olla [nollasumma]inen tai olla olematta.

Monet, jotka yrittävät soveltaa peliteoriaa todellisuuteen, kompastuvat joko alkuehtojen täyttymättömyyteen (yllä olevat neljä ehtoa) tai yliyksinkertaistukseen esimerkiksi täydellisen informaation nollasummaiset pelit, kuten shakki, eivät tyypillisesti muistuta lainkaan strategialtaan tai muutenkaan tosielämän pelejä, jotka ovat tyypillisesti epätäydellisen informaation pelejä ja ei-nollasummaisia.

''Reflektiivinen'' peliteoria on peliteoria, jossa agenttien miettimiseen kuluttama vaiva on "maksullista", ts. otetaan huomioon pelin lopputuloksen "arvossa". Tällöin ei tarvitse riitä vain miettiä, mitä kannattaa tehdä ''pelissä'', vaan myös, kannattaisiko jo lakata miettimästä. Kyseessä on siis jonkinlainen kannattavuuden [metataito].

Kaikille ei-triviaaleille peleille on luullakseni todistettavissa, että niiden reflektiivinen peliteoria ei salli sellaisen strategian olemassaoloa, joka olisi kaikkiin tilanteisiin paras mahdollinen. Voin yrittää tehdä tälle muodollisen todistuksen jossain vaiheessa.

[...]


(viimeksi muutettu 10.03.2007 12:43)