(toiminnot)

hwechtla-tl: Opetuksen uudistus: viime muutokset

(nettipäiväkirja 28.04.2015) Kun selailee Ylen uutisia, tulee sellainen vaikutelma, että konstruktionismi opetuksessa (ja sen lievempi ellei suorastaan vaihtoehtoinen muoto, [tutkiva oppiminen]) on vihdoinkin lyömässä läpi kouluissa. Ja se on onneksi konkretisoitumassa sitä kautta, mistä se syntyikin, nimittäin ohjelmoinnista: vanhempien ja opettajien sukupolvenvaihdos on ajamassa läpi sen, että [ohjelmointi on perustaito] ja että koulussa on opittava [ohjelmointia lasten ehdoilla].

Nyt minun ei ehkä tarvitsekaan kirjoittaa uutta [perusopetussuunnitelma]a, jos kerran joku muu tekee sen puolestani :) Mutta [konstruktiivisen oppimisen aihekirja] olisi silti hyvä saada valmiiksi. Ja peruskoulun OPS:sta puuttuu edelleen paljon sellaista, mitä siellä pitäisi olla, esimerkiksi mainosten tekemistä, konstruktiivisen epäilyn käyttötaito, hinnoittelulogiikat jne. jne. jne. Sen sijaan siellä on jotain käsittämätöntä höpöhöpöä, kuten uskonnon opetussisällöt.

* http://yle.fi/uutiset/oppitunnit_lopetettiin__koululaiset_innostuivat_op iskelemaan/7861916 * http://yle.fi/uutiset/ohjelmointi_sopii_kouluun__orkin_kaskyttaminen_inn ostaa_alakoululaisia/7839371 * http://yle.fi/uutiset/maailma_muuttuu_koulunkin_pitaa_muuttua__uuden_mal lin_mukaisia_opetussuunnitelmia_pohditaan_jo/7226437 * http://peruskoulupesula.blogspot.fi/

Yleisemmällä tasolla olen sitä mieltä, että [koulu]n toiminnan on perustuttava perusteisiin, ei auktoriteettiin, ja siksi oppilaiden on oltava osallisia heidän vapauteensa kohdistuvien rajoitusten asettamisessa.

* [merkintä: 2015-04] * [atehwa] * [kategoria: päiväkirjamerkintä] * [kategoria: ohjelmointi] * [kategoria: kasvatus]


(viimeksi muutettu 28.04.2015 17:00)