Poikani on pelannut urakalla Minecraftia viime aikoina. Kannatan ja kannustan: jos kyseinen peli olisi ollut olemassa, kun aloin kirjoittaa konstruktiivisen oppimisen aihekirjaa, se olisi ilman muuta plopsahtanut sinne. Jotenkin kyllä ärsyttää pelin käyttäjälisenssi: ymmärrän, että siinä on pyritty välttämään turhaa kuivuutta, mutta käyttäjänä myös ihan oikeasti haluaisin tietää, mitä saan tehdä ja mitä en. "Saatte tehdä kuvakaappauksilla mitä haluatte, mutta älkää viitsikö vain ripata taidetta, se ei ole hauskaa" - miten tällaisesta pitäisi pystyä päättelemään, mitä oikeasti saa ja ei saa tehdä?
Sama juttu liittyy pelin avoimuuteen muutenkin. Minusta se, mitä minecraftissa pystyy tekemään ostamatta peliä ja mitä ostamalla, on saakelin huonosti dokumentoitu, eikä epämääräinen lupailu lähdekoodin julkaisemisesta "sitten joskus" poista sitä, että kyseessä on suljettu, tekijänoikeuden alainen peli. Joku voisi valistaa minua siitä, miksi Minecraft oikein on laajentajien suosiossa. Onko sen jokin modausrajapinta paremmin dokumentoitu kuin 3d-peleissä keskimäärin?
Kaipaan siis sitä, että kehittäjät rehellisesti sanoisivat, mikä on heidän käsityksensä siitä, mitä heidän immateriaaliteoksellaan saa tehdä.
Sain viimein vastatuksi pitkään roikkuneeseen kommenttiin vapaa kasvatus -sivulla, kun tuli toinenkin syy selittää, mistä on oikeasti haittaa.
Olemme viime aikoina myös pelanneet paljon Menolippu-lautapelin Intian-versiota. Siinä on mielenkiintoinen lisäpisteytyssääntö, joka ohjastaa tekemään rataverkoista bikonnektiivisia. Verkkoteoria ansaitsisi oman sivunsa...