hwechtla-tl:
Nettipäiväkirja 02.08.2015
Olen nyt seuraillut jonkin aikaa parivuotiaani käyttötottumuksia, kun
kyseessä ovat erilaiset elektroniset vimpaimet.
Käyttöliittymäsuunnittelun kannalta muutama asia ainakin on selviä:
- kosketusnäytöt ovat pienille lapsille paljon helpompia oppia
käyttämään kuin näppäimistö tai hiiri. Ihmiselle on luontaista
katsoa siihen suuntaan, jossa kädet puuhaavat.
- erilaiset rajatut / selvästi ympäristöstään eroavat alueet ovat ne,
jotka houkuttavat eniten painamaan.
- tuottaa tyydytystä, kun "jotain tapahtuu" vastineena omaan
toimintaan. Yhteyden ei tarvitse olla selvä muuten kuin ajallisesti.
Esimerkiksi, sellainen nappula on suositumpi, joka
uudelleenjärjestelee näytöllä olevat asiat, kuin sellainen, joka vain
lisää sinne yhden.
- aiemmin "jotain tehneet" toiminnot tuottavat nopeasti polun, joka vie
eteenpäin ajattelemattakin. Esimerkiksi softan sulkeminen wii U:ssa
vaatii kolme painallusta eri kohdista ja matkan varrella on monta
vaihtoehtoa, mutta silti lapsi tekee sen sarjana, koska on oppinut
niin.
- Mitä pienempi lapsi, sen lyhyempi "tekemissilmukka" tuottaa
tyydytystä. Useimmat elektronisten vimpainten tilasiirtymät ovat
jotenkin syklisiä, ja sitten, kun lapsi kasvaa, pieni sykli alkaa
tuntua liian toisteiselta.
Mitä tästä voi päätellä?
- Jos haluaa ohjelmistaan suosittuja, niihin kannattaa lisätä
"maagisuutta" eli tyydyttäviä ääniä, kun jokin toiminto aktivoidaan,
ja näytöllä liikkuvia hahmoja, jotka jotenkin (paremmin tai
huonommin) vastaavat ohjelman sisäistä tilaa.
- On todella vaikeaa saada käyttäjiä pysähtymään ja tekemään jotain
muuta kuin "sitä, mikä on aiemminkin toiminut". "Toimiminen"
puolestaan tarkoittaa sitä, että "tapahtuu jotain". Niinpä, ohjelmat
voisivat vähentää totuttujen reittien suhteellista maagisuutta sitä
mukaa, kun vaikuttaa siltä, ettei käyttäjä ole saamassa haluamaansa
asiaa aikaan - siis vaikkapa vähemmän tyydyttäviä ääniä ja lisää
koristelua ja glitteriä muiden toimintojen ympärille. Esimerkiksi
sellaisessa tilanteessa, jos käyttäjä tekee saman asian uudestaan ja
uudestaan, vaikka sykli on pieni.
- suoramanipulaatiokäyttöliittymät toimivat sitä paremmin, mitä
tarkemmin manipulaatio vastaa fyysisessä ympäristössä tapahtuvaa.
kommentoi
(viimeksi muutettu 09.08.2015 14:08)