(toiminnot)

hwechtla-tl: Menestyskoulutus: viime muutokset

On olemassa ilmiöluokka, jota kohtaan tunnen allergiaa ja jota voin kutsua vaikka menestys-, into- tai suorituskoulutukseksi (käytän tässä jutussa nimeä MIS-koulutus). En tiedä, voiko sille antaa hyvää määritelmää, mutta siinä yhdistyy yleensä useampia seuraavista piirteistä:

# Koulutuksen tarkoitus on tehdä koulutettavista parempia ihmisiä. # Ei ole täysin selvää, millä lailla parempia ihmisiä koulutettavista on tarkoitus tehdä. # Kuitenkin, ääneen sanomaton oletus on se, että koulutus tekee heistä jotenkin hyödyllisempiä tai haluttavampia (jonkun toisen osapuolen, kuten työnantajan, näkökulmasta). # Koulutettavat eivät päätä koulutuksen hankkimisesta, vaan joku tekee sen heidän puolestaan. # Koulutus on kallista. # Koulutuksen keskeinen sisältö on välittää ihanteita. # Kouluttaja edustaa niitä ihanteita, joita välittää, eli on jonkinlainen elävä esimerkki näiden ihanteiden toteuttamisesta.

MIS-koulutusta järjestävät yritykset ja sitä yleensä ostavat toiset yritykset. Koska MIS-koulutus on kallista eikä sen hyöty ole itsestäänselvää, koulutuksen myyminen on olennainen osa MIS-koulutusyritysten työstä.

MIS-koulutus on minusta ainakin kahdella tapaa ongelmallista. Ensinnäkin se on itsevalikoivaa: firma ostaa sitä todennäköisemmin MIS-koulutusta, mitä paremmin kouluttaja (ja hänen koulutuksensa) vastaa firman ideaalia tehokkaasta, hyvästä työntekijästä (vähän samanlainen itsevalikointi kuin [NLP]-koulutuksen kanssa). Niinpä firma ei välttämättä opi MIS-koulutuksesta mitään uutta, vaan se toimii vain vallankäytön välineenä, tapana heijastaa johdon toiveita työntekijöiden ominaisuuksista. Toisekseen se toimii yleensä nostamalla ihmisten ihanneminää, antamalla näille vaikeammin tavoitettavan ideaalin. Jos ihmisen itsekäsitys ei seuraa perässä, on ero itsekäsityksen ja ihanneminän välillä kasvanut, mikä minun mielestäni lähinnä heikentää ihmisiä.

En väitä, etteikö ihmistä yleisluontoisesti parantamaan pyrkivä koulutus voisi saada hyviä asioita aikaan. MIS-koulutuksen järjestämisen puitteet vain ovat sellaiset, että se hylkii hyvää vaikutusta. Tämä näkyy myös koulutusfirmojen yrityskulttuurista.

[kategoria: sosiaalisuus]

----

Aikuiskasvatuspraktikumin ryhmätyö. ryhmätyö, jonka teimme menestyskoulutuksesta.

[...]


(viimeksi muutettu 09.01.2008 01:17)