Tämän sivun (ynnä sen sisarussivujen) on tarkoitus dokumentoida tekstipeliä, jolla [Aspekti]n on tarkoitus osallistua Humanisticumin kulttuuriviikoille. Tällä sivulla on lyhytosoite: http://tinyurl.com/9jzjmgz
[...]
!!! ei-pelaajahahmot
Toteutetaan botteina, jotka puhuvat pelin kanssa "sisäkieltä"
tai muuta kieltä, jos se on helpompaa (katso osio "sisäiset
kielet"). työnjako pelintekijöiden kesken
* poliitikot? * poppamiehet? * apurahanepääjät
[Jan]: suomen kielen parseri * tuhoavan kielipolitiikan
ajajat [atehwa]: maailmatietokanta (aloitettu
http://members.sange.fi/~atehwa/vc/prod/psyk/kero-core.ss);
yksiselitteistyskirjastot; IRC-protokollatoteutus
(http://members.sange.fi/~atehwa/vc/prod/psyk/ircbot.ss) *
valtsikkalaiset sirkala: käsikirjoitus? *
hullu talkkari, joka on entinen lingvisti [Inari]:
käsikirjoitus / hahmot / interaktio?
[...]
...
[...]
!!! työnjako pelintekijöiden kesken
* [Jan]: suomen kielen parseri * [atehwa]: maailmatietokanta;
yksiselitteistyskirjastot; IRC-protokollatoteutus (TEHTY) * sirkala:
käsikirjoitus? * [Inari]: käsikirjoitus / hahmot / interaktio?
!!! juoni Q3/2008 muisti
Helsinki, reaalimaailma, Pelissä olisi mukava olla
mahdollisimman vähän sellaisia transendentaalisia asioita ja
ominaisuuksia, jotka pelaajat vain saavat tietoonsa ilman, että niitä
tarvitsee löytää tai tutkia. On esimerkiksi hassua, jos pelaajat saavat
tietoonsa jonkin asian nimen automaattisesti tavatessaan kyseisen asian
(silloinhan kaksi ihmistä, jotka eivät ole koskaan tavanneet toisiaan,
pystyvät varmistumaan puhuvansa samasta esineestä ilman ulkopuolista
apua) tai jos pelaajat voivat kertoa menevänsä paikkaan, jossa
pieniä erikoisuuksia. eivät ole koskaan olleet.
Tapahtuu rikos. Rikospaikalla Jonkin verran muistia
(anaforien ja sanojen viittausten kohteita) voidaan toteuttaa
jäsentimissä siten, että ne muistavat, millaisista asioista on
lappu, jonka tekijä selviää frekvenssilistan avulla; vertaillaan
eri korpuksia; valtsikan ainejärjestölehti epäilyttävin. Löytyy
puhuttu ja käyttävät tätä tietoa yrittäessään yksiselitteistää
pelaajien ilmauksia. Mutta tarvitaan myös lappu, jossa
tärkeää yleisempää järjestelmää, jolla pystytään seuraamaan,
kuka pelaaja tietää mitäkin.
Tavatessaan ja tutkiessaan olioita pelaajat muodostavat niistä
muistimallineita (mental representations). Nämä mallineet ovat
pelimaailman todellisia olioita, joilla on mm. seuraavat ominaisuudet:
mistä oliosta malline on muodostettu, kenen malline/käsitys se on, mitä
ominaisuuksia siihen sisältyy ja milloin se on muodostettu. Lisäksi
aina olioiden ominaisuuksia muutettaessa pidetään kirjaa siitä, milloin
muutos on tapahtunut. Näin pystytään seuraamaan, mitä tietoa
kielellä, jota maailmasta kenelläkin on ja sitä, miltä
osin tämä tieto on vanhentunutta.
!!! muodostimet
(palveluita, joita kutsutaan, kun tarvitaan uusia alueita
maailmaan tai kun selvitetään olion sellaisia ominaisuuksia,
joita ei dokumentoitu. Pitää dokumentoida kieli. Hyökätään
valtsikkaan. Rikosta tutkii Innokas Lingvisti. Pörrin salaisuus lähes
ratkeaa (tunnussana)! ole vielä määritetty)
* Ensimmäinen osa Suomessa * Toinen Afrikassa (?) * Kolmas
valtsikassa, joka suunnaton labyrintti !!!
moninäkökulmaisuus
[...]
!!! ei-pelaajahahmot
Toteutetaan botteina, jotka puhuvat pelin kanssa "sisäkieltä" tai muuta kieltä, jos se on helpompaa (katso osio "sisäiset kielet").
* poliitikot? * poppamiehet? * apurahanepääjät * tuhoavan kielipolitiikan ajajat * valtsikkalaiset * hullu talkkari, joka on entinen lingvisti
----
* [kategoria: projektit] * [logiikka, kieli ja maailma] * [maailman rakenne kielellisenä] * [valinta: istu ja odota, että jotain tapahtuu]
----
Luokittelemattomia juonisuunnitelmia:
!!! juoni Q3/2008
Helsinki, reaalimaailma, jossa pieniä erikoisuuksia.
Tapahtuu rikos. Rikospaikalla on lappu, jonka tekijä selviää frekvenssilistan avulla; vertaillaan eri korpuksia; valtsikan ainejärjestölehti epäilyttävin. Löytyy myös lappu, jossa tärkeää tietoa kielellä, jota ei dokumentoitu. Pitää dokumentoida kieli. Hyökätään valtsikkaan. Rikosta tutkii Innokas Lingvisti. Pörrin salaisuus lähes ratkeaa (tunnussana)!
* Ensimmäinen osa Suomessa * Toinen Afrikassa (?) * Kolmas valtsikassa, joka suunnaton labyrintti
[...]
# Valmis interaktiivisesti luettava tarina à la Portal ( http://en.wikipedia.org/wiki/Portal_%28interactive_novel%29 ): maailma sisältää vain tietoa (osittain strukturoitua, osittain valmista proosaa), jota sitten saadaan selville esittämällä sopivia kysymyksiä, esim. "muistin kaivelua". Tämän pystyisi tekemään wikiin, samaan tapaan kuin [kategoria: seikkailupeli]. # Yhden hengen tekstiseikkailu: lisätään muistin ulkopuolinen maailma, jota ei tunneta valmiiksi, vaan jota voi tutkia ja jota voi muuttaa toimilla. # Monen hengen pelimaailma: hahmoja on useampia, kullakin (jonkin verran) erilaiset muistit. Hahmot voivat vaikuttaa toisiinsa, ja muistavat mitä ovat aiemmin tehneet: sen, mitä yksi pelaaja on tehnyt hahmolla aiemmin, toinen pelaaja voi samaa hahmoa pelatessaan lukea myöhemmin kaivelemalla muistia.
[...]
[kategoria: projektit]