Mikähän on kristillisen kasteen merkitys?
# Jos vedän empiristihatun päähäni, se on kristittyjen näytelmä. # Jos vedän pakanahatun päähäni, se on vahingollinen sopimus. # Mutta, jos vedän kristityn hatun päähäni... mitä kummaa?
Ilmeisesti kaste on Johannes Kastajan keksimä systeemi ihmisten tuomiseen jumalan (J) yhteyteen. Johannes taas on profeetta (tai jotain "parempaa", jos Jeesusta on uskominen), joka on profeetta Jesajan vanhassa testamentissa tosi epämääräisesti ennustama "tien tasoittaja herralle". Kasteen varsinaisesta merkityksestä ei puhuta juuri mitään, mutta Johannes saarnaa käytännössä samaa kuin Jeesuskin (ja hänelle käy yhtä ohraisesti).
Lähetyskäskyksi kutsutun kohdan löysin vasta haettuani asiaa netistä. Siinä Jeesus sanoo, että hänen opetuksiaan tulee saarnata kaikille. Riippuen evankeliumista hän joko puhuu tai on puhumatta kasteesta; missä hän puhuu, ajatus on ilmeisesti sama kuin Johanneksen.
Minusta mielenkiintoisin on Markuksen evankeliumi, jossa Jeesus puhuu saarnaamisesta, mutta pitää kastetta osana jumalan uskovaiseksi tulemista. Kaikki, jotka ovat kuulleet saarnan, jaetaan pelastukseen tai kadotukseen riippuen siitä, uskovatko. Samaa sanoo Pietari myöhemmin: ne, jotka lain tuntevat, tuomitaan sen mukaan; ne, jotka eivät tunne, tuomitaan siitä riippumatta. Minun näkökulmastani ihmisiä tavallaan tuomitaan kadotukseen saarnaamalla heille. (Muutenhan he eivät olisi tienneet, eivätkä siis olisi tulleet tuomituiksi jumalan lain mukaan.)
Kasteessa siis sinänsä ei ole mitään vikaa, mutta toisaalta lapsi ei tarvitse sitä, koska hän ei voi tuntea lakia eikä siis ole syyllinen jumalan edessä.
----
Ottaessa tätä selville sain myös selville, miksi lapset ympärileikataan kahdeksantena päivänä ja mitä heinäsirkkalajeja saa syödä (siis tietenkin vanhan testamentin mukaan). Nämä tulivat mukavana lisänä ennalta tuntemiini spitaali-, raiskaus- ja mittalakeihin.
----
Puhuin asiasta myöhemmin lisää. Kätevää, kun on monen lajin kristillisiä tuttavia. Ilmeisesti kirkko (luterilaisuus?) on lisännyt lähetyskäskyyn tulkinnan, ettei ihminen voi halusta tai haluamattomuudesta tulla uskoon; kääntyminen on tavallaan jumalan asia...
Myös koko kirkolla oleva ajatus ihmisen perisyntisyydestä tavallaan selittää, miksi kastetta "tarvitaan", vaikka lapsi on viaton. Ja ilmeisesti myös valtakirkko on tullut samaan tulokseen: kasteessa ei ole mitään vikaa... joten se on tavallaan yksipuolinen lahja, jumalan lahja lapselle.