(toiminnot)

hwechtla-tl: Kielten ja pelien yhdyssilta: viime muutokset

[...]

Tämä keksintö oli pelien kielellinen tarkastelutapa. Oletetaan, että pelitilanteet ovat [universaalikieli]siä ilmauksia. Tällöin pelin säännöt ovat uudelleenkirjoitussääntöjä näiden ilmausten välillä. Peli on ilmausavaruuden [teoria]; pelin teoreemoja ovat pelin mahdolliset tilanteet. ''Pelistrategia'' on pelin osateoria; osateoria: strategia sulkee pois ne uudelleenkirjoitukset, joita se pitää huonoina. Näin ollen strategia on pelin osateoria.

Tällä tavoin tarkasteltuna esimerkiksi kahden pelaajan vuoropohjainen peli ja kahden agentin keskustelu on hyvin samanlainen aktiviteetti. Ohjelma, joka oppii esimerkistä pelaamaan peliä peliä, ja ohjelma, joka oppii esimerkistä käymään keskustelua, ovat pohjimmiltaan sama ohjelma. Molempien ongelmana on esimerkkisiirroista keksiä, miten nämä ovat sovellettavissa myöhempiin, enemmän tai vähemmän erilaisiin tilanteisiin. Keskustelun ja pelin keskeinen ero on se, että keskustelussa "hyvä" kommentti/lopputulos on mielipidekysymys ja pelissä taas on keinotekoinen mittari sille, mikä tilanne on hyvä (eli voitto). Kuitenkin ero häviää, jos tarkoitus on oppia vain pelaamaan toisen tavalla. Lisäksi tietysti keskustelun ilmauksten ilmausten media on [luonnollinen kieli].

Pelin tarkasteleminen uudelleenkirjoitussääntöjen virittämänä ilmausavaruutena tarjoaa kuitenkin mahdollisuuden nähdä, että ainoat keskeiset erot pelien ja muiden teorioiden välillä ovat

# se, että teorian johdoksia tehdään usean agentin voimin ja # se, että joillain teorian ilmauksilla on arvo (kullekin agentille).

[...]


(viimeksi muutettu 12.07.2007 01:43)