hwechtla-tl: 
Graafiset ohjelmointiympäristöt
(nettipäiväkirja 02.08.2015)
Viime aikoina olen ajatellut jatkaa CSC:n ohjelmointikerhoa.  Ongelma
on se, että haluaisin opettaa lapsille jotain hyödyllisempää kuin
Scratch, jossa on suorituskykyongelmia ja lisäksi ohjelmat kirjoitetaan
komentosarjoina.  Tässä on muutamia visioita, mitä voisi olla sen
sijaan:
-  ikimuinaisessa Pygmalion-järjestelmässä ohjelmat kirjoitettiin
   tavallaan äänittämällä omaa toimintaa ja yleistämällä siitä.
   Eräänlainen hyvin kouriintuntuva tapa toteuttaa
   esimerkkipohjainen ohjelmointi...
 -  Reactable-miksereissä käyttöliittymä on fyysisiä palikoita, joista
   kuvantunnistuksella katsotaan, miten ne on aseteltu.  Tällä on
   toteutettu perinteisten signaalinkäsittelykielten (kuten PureDatan)
   kaltainen ympäristö.
 -  Kosketusnäytöillä voisi periaatteessa tehdä tuplespacejen ja/tai
   puiden uudelleenkirjoituskieliä (kuten Aardappel).  Funktio
   määritettäisiin rajaamalla puusta alue ja näyttämällä, miten se
   uudelleenkirjoitetaan.
 -  Oliopohjaiset ympäristöt (kuten peleihin hyvin sopivat
   sprite-kirjastot) olisi ehkä parempi toteuttaa tuplespaceilla /
   faktapankeilla muutenkin, sen sijaan että on Logon tai Scratchin
   tapaan automaagisia (spritejen) ominaisuuksia ja lisäksi
   muuttujia.
 
Tässä on muuten hyvä artikkeli ohjelmoinnista ja
käyttöliittymäsuunnittelusta:
http://xenia.media.mit.edu/~mcnerney/mcnerney-sm-thesis.pdf
kommentoi
 (viimeksi muutettu 02.08.2015 02:25)