(toiminnot)

hwechtla-tl: Etiikan ja evoluutioteorian suhteesta: viime muutokset

[...]

[PK]: Jos nyt vaikka koettaisimme jotenkin löytää yhteisiä käsitteitä, ettemme puhuisi täysin toistemme ohi. Siinä vaiheessa, kun ruvetaan puhumaan moraalisista järjestelmistä, on jo menty ohi siitä, mistä edellä kirjoitin. Ennen kuin voidaan mielekkäästi puhua moraalin sisällöstä (moraali- tai käyttäytymisohjeista tai moraalisista järjestelmistä), on loogisesti välttämätöntä ottaa jonkinlainen kanta siihen, millaisesta asiasta ylipäänsä puhutaan, kun aiheena on etiikka tai moraali.

En ole itsekään edellä ollut vertailemassa moraalijärjestelmiä. Koetin sen sijaan selvittää, että itse moraalin käsite riippuu ratkaisevasti todellisuuskäsityksestä. Koska todellisuuskäsitys puolestaan riippuu mm. siitä, pidetäänkö darvinismia perustavasti todenmukaisena vai perustavasti harhaisena käsityksenä, moraalin käsite riippuu mm. suhtautumisesta darvinismiin. Kaikki ohjeita ja järjestelmiä koskeva keskustelu puolestaan riippuu (hienosyisesti mutta kokonaisvaltaisesti) käytetystä etiikan ja moraalin käsitteestä, joten darvinismi ja siihen asennoituminen ei ole näitä koskevan keskustelun ulkopuolella vaan päinvastoin leimaa koko keskustelua. Näin siis siinäkin tapauksessa, että sitä ei edes nimeltä mainita.

Koko sivun otsikkoonkin vedoten pyrin täällä keskustelemaan ennen muuta juuri tästä todellisuuskäsityksen kautta kulkevasta etiikan ja evoluutioteorian välisestä syvästä suhteesta. Se "darvinistisittain käyttäytymisen" käsite liittyy juuri tähän: ''mikä on ihailtavan järkevää, mikä taas säälittävän tyhmää, jos darvinismia pidetään perustavasti todenmukaisena käsityksenä''. Tämä on siis aivan eri asia kuin väittää darvinismia sinänsä moraaliohjeeksi tai -järjestelmäksi. Daniel Dennettin "universal acid" -käsite on tässä paljon lähempänä. Dennett ei - sikäli kuin ymmärrän - ole laisinkaan sitä mieltä, etteikö darvinismilla ja sen tähänastisella aatehistoriallisella voittokululla olisi laaja-alaisia, jopa jokseenkin kaikenkattaviakin yhteiskunnallisia vaikutuksia.

En luule, että tällaisia aiheita tarkemmin käsiteltäessä kaikkia järjestelmävertailujakaan tulisi tai voisikaan välttämättä rajata kokonaan keskustelun ulkopuolelle, mutta ei niihin mielestäni kannata suin päin syöksyäkään - ja ainakin tästähän me käsittääkseni siis olemme aivan samaa mieltä.

[...]


(viimeksi muutettu 05.02.2010 18:57)