[...]
!!! 3. ystävät
Käytännöt * tehtävien sähköinen palautuskanava * palaute- ja ideakysely * vaihtoehtotehtävät * tuntisuunnitelman näyttäminen * unohdin kertoa, mitä freelance-ohjelmoija tarkoittaa
Kotitehtävien purku * varmistetaan, että kaikilla on pääsy driveen * ladataan sinne kuvat (kuvan nimeksi: omanimi-kotitehtävä-2) * katsotaan yhdessä läpi ja kommentoidaan
Janat * (metajana: kuinka paljon asia mietityttää yleensä) * ystävät ovat tärkeintä maailmassa - ystävät ovat turhia * todellinen ystävyys on helppo tunnistaa - todellinen ystävyys on vaikeaa tunnistaa * tärkeintä on, että ystäviä on paljon - tärkeintä on, että ystävyydet ovat syviä * ystävyys syntyy hitaasti - ystävyys syntyy nopeasti * sopiva ystävien määrä on 0 - sopiva ystävien määrä on 100 (log. skaala) * ystäviä on helppoa saada - ystäviä on vaikeaa saada * haluaisin lisää ystäviä - haluaisin vähemmän ystäviä * huono ystävä on parempi kuin ei ystävää ollenkaan - ei ystävää on parempi kuin huono ystävä * ystävyydessä tärkeintä on turvallisuudentunne toisen kanssa - turvallisuudentunne ei ole tärkeää ystävyydessä * ystävyydessä tärkeintä on hauskanpito toisen kanssa - hauskanpito ei ole tärkeää ystävyydessä * ystävyydessä tärkeintä on keskinäinen arvonanto - arvonanto ei ole tärkeää ystävyydessä * ystävyydessä tärkeintä on pitkä aika, jona toinen on tullut tutuksi - pitkä yhteinen aika ei ole tärkeää ystävyydessä * ystävyydessä tärkeintä on luottamus - luottamus ei ole tärkeää ystävyydessä * ystävyydessä tärkeintä on hyväksyä toinen sellaisena kuin tämä on - hyväksyntä ei ole tärkeää ystävyydessä * sosiaalisen median ystävät vastaavat fyysisen maailman ystäviä - sosiaalisessa mediassa on ihan eri ystävät kuin fyysisessä maailmassa
Keskustelukysymyksiä * Mistä ystävyys syntyy? Samankaltaisuudesta? Yhteisistä arvoista? Yhdessä vietetystä ajasta? Luottamuksesta? * Onko eri ystävyyksilläsi eri syyt? * Onko eri paikoissa tai yhteisöissä eri verran helppoa muodostaa ystävyyksiä? * Mitä omille ystävyyksillesi käy elämän mittaan? Miten ne muuttuvat?
Omaharjoitus pienryhmissä (n. 3 henkeä) * Kukin kertoo, miten on tutustunut johonkuhun ystäväänsä (ei tarvitse välttämättä enää olla tekemisissä tämän kanssa), joka ei ole kukaan opetusryhmästä. * Ryhmä valitsee jonkin näistä esiteltäväksi, ja valmistelee muistiinpanot joilla asian pystyy selittämään joku muu kuin se jonka ystävästä oikeasti on kyse * Isossa ryhmässä kukin pienryhmä esittelee valitun ystävyystarinan. Se, jonka ystävästä on kyse, voi sanoa tarkennuksia, ja kaikki saavat esittää tarkentavia kysymyksiä.
Bonus (jos aikaa): ystävyyden yhteiskunnallinen merkitys
[...]