http://www.koryheath.com/games/zendo/
http://www.koryheath.com/zendo/
Huom! Zen-mestarina oleminen on '''vaikeaa'''. Se on suuri vastuu.
Pelaajat tulevat olemaan äärettömän turhautuneita, jos valitset
sumearajaisen säännön, säännön joka ei kata kaikkia rakennelmia (vaan
jättää joidenkin buddhaluonteen määrittelemättömäksi), säännön joka
riippuu todella pienistä yksityiskohdista, liian monimutkaisen säännön,
vaihdat mielipidettäsi jonkin rakennelman buddhaluonteisuudesta,
korjailet mielessäsi tai pöydällä oppilaiden rakennelmia sellaisiksi,
millaisia niiden mielestäsi "pitäisi" olla, annat vihjeitä ilman
kaikkien oppilaiden suostumusta, tai mämmäät pöydällä olevia
rakennelmia. (ks
http://www.koryheath.com/games/zendo/tips-for-the-master/)
http://www.koryheath.com/zendo/tips-for-the-master/)
Viimeinen pätee myös muille pelaajille. Jos pelaajat eivät pysty
arvaamaan sääntöäsi millään, kerro se heille (heidän luvallaan). On
hyvin todennäköistä, että olet tehnyt jonkin virheen, jonka oppilaasi
osaavat näyttää sinulle.
[...]
Edelleen meillä on herrasmiessääntö, että Zen-mestari voi tehdä
vaikean säännön tai harhaanjohtavia (vasta)esimerkkejä, mutta ei
molempia. Varsinainen taso on tietenkin henkilökohtaisesta arvioinnista
kiinni, mutta vaikeustasossa on parempi erehtyä helppoon päin. Eli, jos
sääntö on suhteellisen vaikea arvata, arvauksiin annettujen
vastaesimerkkien ei pitäisi sisältää hirmuista määrää säännön
toteutumisen kannalta irrelevantteja palasia. Ylipäänsä Zen-mestarin
pitäisi tehdä pelistä kiva pelaajille, mikä tarkoittaa, että
Zen-mestarin pitäisi auttaa pelaajia arvaamaan arvoitusta laillisilla
keinoillaan, mutta ei antaa yhdelle pelaajalle kohtuutonta hyötyä
toisiin nähden. (ks
http://www.koryheath.com/games/zendo/tips-for-the-master/
http://www.koryheath.com/zendo/tips-for-the-master/ kohta
''helpful masters and tight-lipped masters'')
[...]
Meidän tapamme pelata Zendoa on hyvin erilainen kuin se, mitä
kuvataan pelaajien vinkkisivulla
(http://www.koryheath.com/games/zendo/tips-for-the-student/).
(http://www.koryheath.com/zendo/tips-for-the-student/).
Vinkkisivulla kuvataan tarkka, alusta alkaen tieteellinen prosessi.
Minusta tämä kuuluu kuitenkin keskipeliin. Meidän alkupelimme on
fantastista, iloittelevaa. Teemme pari täysin satunnaista rakennelmaa
nähdäksemme, onko helpompaa tuottaa buddhaluonteisia vai -luonteettomia
rakennelmia. Tunnistettuamme pienemmän ryhmän teemme siitä muutamia
laajennusyrityksiä minimaalisilla muutoksilla. Kun molemmat ryhmät ovat
ainakin kolmen esimerkin kokoisia, teemme joitain satunnaishypoteeseja
etsimällä pienemmästä ryhmästä yhteisen piirteen, ja tipumme
mahdollisimman yksinkertaisiin rakennelmiin testaamaan niitä - tai
rakennamme uuden samanpiirteisen rakennelman, joka ''muuten''
muistuttaa mahdollisimman paljon vastaryhmän rakennelmia.
[...]