(toiminnot)

hwechtla-tl: Zendo: viime muutokset

http://www.koryheath.com/games/zendo/ http://www.koryheath.com/zendo/

Huom! Zen-mestarina oleminen on '''vaikeaa'''. Se on suuri vastuu. Pelaajat tulevat olemaan äärettömän turhautuneita, jos valitset sumearajaisen säännön, säännön joka ei kata kaikkia rakennelmia (vaan jättää joidenkin buddhaluonteen määrittelemättömäksi), säännön joka riippuu todella pienistä yksityiskohdista, liian monimutkaisen säännön, vaihdat mielipidettäsi jonkin rakennelman buddhaluonteisuudesta, korjailet mielessäsi tai pöydällä oppilaiden rakennelmia sellaisiksi, millaisia niiden mielestäsi "pitäisi" olla, annat vihjeitä ilman kaikkien oppilaiden suostumusta, tai mämmäät pöydällä olevia rakennelmia. (ks http://www.koryheath.com/games/zendo/tips-for-the-master/) http://www.koryheath.com/zendo/tips-for-the-master/) Viimeinen pätee myös muille pelaajille. Jos pelaajat eivät pysty arvaamaan sääntöäsi millään, kerro se heille (heidän luvallaan). On hyvin todennäköistä, että olet tehnyt jonkin virheen, jonka oppilaasi osaavat näyttää sinulle.

[...]

Edelleen meillä on herrasmiessääntö, että Zen-mestari voi tehdä vaikean säännön tai harhaanjohtavia (vasta)esimerkkejä, mutta ei molempia. Varsinainen taso on tietenkin henkilökohtaisesta arvioinnista kiinni, mutta vaikeustasossa on parempi erehtyä helppoon päin. Eli, jos sääntö on suhteellisen vaikea arvata, arvauksiin annettujen vastaesimerkkien ei pitäisi sisältää hirmuista määrää säännön toteutumisen kannalta irrelevantteja palasia. Ylipäänsä Zen-mestarin pitäisi tehdä pelistä kiva pelaajille, mikä tarkoittaa, että Zen-mestarin pitäisi auttaa pelaajia arvaamaan arvoitusta laillisilla keinoillaan, mutta ei antaa yhdelle pelaajalle kohtuutonta hyötyä toisiin nähden. (ks http://www.koryheath.com/games/zendo/tips-for-the-master/ http://www.koryheath.com/zendo/tips-for-the-master/ kohta ''helpful masters and tight-lipped masters'')

[...]

Meidän tapamme pelata Zendoa on hyvin erilainen kuin se, mitä kuvataan pelaajien vinkkisivulla (http://www.koryheath.com/games/zendo/tips-for-the-student/). (http://www.koryheath.com/zendo/tips-for-the-student/). Vinkkisivulla kuvataan tarkka, alusta alkaen tieteellinen prosessi. Minusta tämä kuuluu kuitenkin keskipeliin. Meidän alkupelimme on fantastista, iloittelevaa. Teemme pari täysin satunnaista rakennelmaa nähdäksemme, onko helpompaa tuottaa buddhaluonteisia vai -luonteettomia rakennelmia. Tunnistettuamme pienemmän ryhmän teemme siitä muutamia laajennusyrityksiä minimaalisilla muutoksilla. Kun molemmat ryhmät ovat ainakin kolmen esimerkin kokoisia, teemme joitain satunnaishypoteeseja etsimällä pienemmästä ryhmästä yhteisen piirteen, ja tipumme mahdollisimman yksinkertaisiin rakennelmiin testaamaan niitä - tai rakennamme uuden samanpiirteisen rakennelman, joka ''muuten'' muistuttaa mahdollisimman paljon vastaryhmän rakennelmia.

[...]


(viimeksi muutettu 08.09.2014 14:18)